Kolory natury


kolory natury
kolory natury

Lekarze i dietetycy podzielili rośliny na pięć podstawowych grup kolorystycznych: czerwony, zielony, żółty, pomarańczowy i biały. Każda odznacza się szczególnymi właściwościami dla zdrowia. Pamiętaj jednak, że paleta barw jest znacznie szersza, a kwalifikacja niektórych roślin dość umowna. Wybitny znawca kolorów na pewno podważyłby zaliczenie buraka do warzyw czerwonych, a pora do białych. Nie do końca jednak chodzi o barwę. Na talerzu niech będzie kolorowo. Liczy się przecież zdrowie.

 


 

 

Czerwony - serce. Do grupy tej zaliczamy przede wszystkim: pomidory, czereśnie, wiśnie, buraki, rzodkiewkę, truskawki, paprykę czerwoną i owoc granatu. Im intensywniejszy kolor, tym lepiej. Cenimy je przede wszystkim ze względu na zawartość likopenu, antyutleniacza o zbawiennym wpływie na serce, skutecznie obniżającego poziom cholesterolu, działającego odmładzająco i przeciwnowotworowo. Szczególnie dużo jest go w pomidorach i przetworach pomidorowych. Czerwone i fioletowe owoce zawierają antocyjany, barwniki wzmacniające naczynia krwionośne. Kolejnym bogactwem tych roślin jest potas, który reguluje rytm pracy serca i ciśnienie krwi.

 

Zielony -chlorofil. Symbol budzenia się przyrody do życia. Utrzymuje organizm w dobrej kondycji, ma dobroczynny wpływ na wszystkie czynności życiowe. Jedzmy dowoli : wszystkie rodzaje sałaty, brokuły, cukinię, ogórki, kapustę ,szpinak ,szparagi. Dodawajmy zioła do potraw, liście pietruszki i kolendry, bazylię, tymianek, rozmaryn, oregano. Sięgajmy po kiwi i agrest. Zielone rośliny to moc witamin A, C, E, B9 i minerałów, a zielona herbata, zawierająca katechiny od wieków jest symbolem młodego wyglądu i długiego życia.

 

Żółty - równowaga. Leczy stany zapalne wielu narządów organizmu, uspakaja i reguluje procesy życiowe. Imbir i kurkuma łagodzą stany zapalne stawów, łagodzą migreny, regulują poziom cholesterolu i odtruwają organizm. Rumianek nie tylko uspakaja podrażniony żołądek, ale koi nerwy. Oleje roślinne: lniany, rzepakowy, słonecznikowy są bogate w kwasy Omega 3, regulują cisnienie, poziom cholesterolu i poziom glukozy we krwi. Wiesiołek leczy stany zapalne skóry.

 

Pomarańczowy - uroda. Nie bez powodu ładną i gładką skórę porównujemy do brzoskwini. Rośliny pomarańczowe, a także żółte zawierają dużą dawkę beta karotenu, który ma dobroczynny wpływ na wygląd skóry, włosów i paznokci. Jedzmy marchew, dynię, mandarynki, pomarańcze, brzoswinie, morele a przez długi czas będziemy cieszyć się młodym wyglądem i dobrym wzrokiem.

 

Biały - zdrowie. Rzepa, białe warzywo, które od lat jest symbolem zdrowia. Biel kojarzy się z lekarstwem i rzeczywiście dużo w tym prawdy. Czosnek, cebula, por, cykoria, chrzan wykazują działanie antywirusowe ( ajoen ) i przeciwbakteryjne (allicyna). Białe rośliny zawierają też siarkę, dbającą o zdrowe włosy oraz utrzymującą właściwy poziom cholesterolu LDL w stosunku do HDL.

Poradnia dietetyczna, odchudzanie, dieta odchudzająca, jadłospisy